torsdag den 19. marts 2015

Gener

Jeg er SÅ lykkelig. Lykkelig fordi jeg er sund og rask - helt ganske enkelt. Fordi jeg har et godt helbred og forhåbentlig har det de næste mange år.
I dag er nemlig en helt speciel dag, fordi jeg i dag har fået af vide af en masse kloge læger, at jeg rent faktisk er rask.

Siden decembermåned har jeg haft en bekymring, om jeg rent faktisk var helt sund og rask hele vejen igennem?! Grunden dertil var, at der i min familie var blevet konstateret 2 genfejl. En genfejl, PTEN, som gav en del polypper i maven og høj risiko for flere kræfttyper bl.a. livmoderkræft og brystkræft. Samt en anden mere ukendt genfejl, som også ville give risiko for polypper i maven.
Begge gener havde jeg 50% risiko for at arve. 50%!!!!! Det er altså en høj risiko.
Matematiktikkeren i mig kunne godt regne ud, at der kun var 25% chance for ikke at have nogen af genfejlene, dvs. oddsene var ikke helt på min side. Så jeg har i de sidste måneder, siden 21 december, hvor jeg første gang hørte om disse genfejl, siden 7 januar, da jeg fik taget 2 blodprøver, tænkt meget over udkommet af det hele.
Mange aftener, når jeg skulle sove, har jeg tænkt på, om jeg på et tidspunkt skulle rammes af kræft, om min egen mors kræftforløb og på, om jeg kunne have givet noget videre til mit aller dyrebareste guld, Malusen.
Der har været mange tænker og mange bekymringer. Men heldigvis er jeg ikke typen, der ikke kan tænke på andet og som mister mit humør. Så jeg har, så godt som jeg kunne, gemt det væk og tænkt på alt det dejlige i mit liv. Husket på hvor heldig jeg har været og er. For jeg er inderligt heldig med SÅ meget i mit liv. Egentlig så heldig at jeg har tænkt, at jeg nok har været for heldig, og at det nu var min tur til at være uheldig...
Mest af alt har jeg bare glædet mig til at få en afklaring, så jeg kunne komme videre i livet.
-Den kom i dag!

Og åbenbart er det stadig min tur til at være heldig, for det viste sig, at jeg ikke havde arvet nogen af genfejlene. Mine gener er lige, som de skulle være. Jeg føler mig HELDIG, jeg føler, at jeg har vundet i lotto, og jeg har lyst at råbe det ud i hele verden, hvor glad jeg er..... Så wauuuuuwwwww juhuuuuu hurrrrraaaaa - for heldige mig.

Tak til alle jer, der har lyttet og støttet mig igennem denne laaaange ventetid. -I må trækkes med mig MAAAAANGE år endnu ;)

God torsdag aften til jer alle ;)









Ingen kommentarer:

Send en kommentar